2011. augusztus 23., kedd

Paszpól

A paszpólozás egy dekorációs lehetőség.
A készen kapható paszpól szalag általában ripsz szalag, aminek az egyik hosszanti széléhez egy „hurka” van szőve. Olyasmi – ha láttatok már olyat – mint a férfinadrágok aljára varrt „koptató”.

Úgy varrjuk a ruhára, hogy a lapos részét befogjuk a varrásba, az anyagok között eldugjuk. A szalag gömbölyű része látszik ki és hangsúlyozza a szabásvonalakat. Ilyen díszítési lehetőséggel éltem például a nemrég elkészült táskánál.

Megpróbálom röviden összefoglalni, hogy varrjuk fel. Fontos szempont, hogy ne akarjuk nagyon szűk ívű vonalakra felfektetni, mert sokat fogunk vele kínlódni és nem biztos, hogy a legszebb eredményt érjük el. Korábban már említettem, hogy a ferdepánt alkalmas az íves szabásvonalak dekorálására. Mivel a készen kapható paszpól egyenes szálirányú (legtöbb esetben), nem rugalmas, ezért egyenes vagy épp csak íves vonalakra állítható sikeresen.

Úgy kezdjünk hozzá a munkához, hogy a vágott szélre, az anyag színére feltűzzük a szalagot, úgy, hogy az anyag széle felé nézzen a lapos rész (ez sajnos elég szűk ívnek bizonyult).
Ezután varrjuk is rögtön fel (ha szükségesnek érezzük, férceljük le) hagyományos- vagy cipzárvarró talppal.Figyelmesen, lassan csináljuk, mert a legfontosabb, hogy közvetlenül a „hurka” mellett menjünk végig.Ha íves rész is került bele, akkor a szalag lapos részét ollóval vagdossuk be, hogy kifeküdjön az anyagon.Ezután megfordítjuk a ruhadarabot, így fogjuk hozzá a másik anyagdarabot (a szokásos színt-színnel szemben), közéjük fogva a színére varrt szalagot.
A második varrat (amivel összevarrunk két alkatrészt) pontosan az elsőn (amikor a szalagot varrtuk fel) kell, hogy haladjon. Ha sikerült az első varraton végigmenni, a színe felől valóban csak a szalag gömbölyű részét fogjuk látni és a lapos része bekerült a ruha (itt táska) belsejébe.A múlt heti rövidnadrágom is paszpól szerűen volt díszítve. Nem szaladtam el piros paszpólt venni, hanem kettéhajtottam, levasaltam a piros kabát maradék ferdepántját és munka közben figyeltem, hogy mindenhol ugyanannyi látszódjon ki belőle. (A piros, kettéhajtott szalag hajtott széle lóg ki a derékpánt alól). Akár be is lehet jelölni előre ezt a kilógó 2-3 millimétert.Végül hadd meséljek el egy kis történetet arról, hogy próbáltam vásárolni fehér paszpólt a helyi belvárosi, több évtizede működő, mindenki által ismert, jó hírű rövidáru boltban:

E (mint Eladó): Mit adhatok?
N (mint Nóra): Fehér paszpólt szeretnék.
E: Itt vannak, tessék körülnézni (és körbemutat a különböző szalagok tarka során, de egyik sem volt „paszpól”)
N: Nem látok paszpólt, melyik az?
E: Ez mind az, nem?
N: Nem, a paszpól egy olyan szalag, ami a nadrágkoptatóhoz hasonlít …(és mesélem, mutogatom neki).
E: Nahát, 63 éves vagyok, sosem láttam még olyat, de hát mindig tanul az ember (és a hanghordozásával érezteti, hogy tök hülye vagyok).
Ezek után megilletődve, összezavarodva, bementem egy másik rövidáru üzletbe, ahol már sokkal óvatosabban kértem fehér paszpólt és vártam, mi történik. Az idősebb úr azonnal elém tette a fotókon is látható, megfelelő szalagot. Boldogan kifizettem.

4 megjegyzés:

Bea írta...

Ismét egy profi leírás:))

A vásárláshoz nem is tudok mit mondani....szerencsére nálunk a két legjobb rövidáru boltban szakemberek dolgoznak:))

nagylinda írta...

Ezért szabom itthon a ferde-pántot :)
Egy újabb megihlető bejegyzés! :D

Sewingadicta írta...

A totally professional and clean look. I really enjoyed this post.

Nóra írta...

Bea, Linda, köszönöm szépen.

Rosy, thanks a lot but I am worried about google translate as I read my posts with it. :-)