2010. január 4., hétfő

Zabpelyhes graham kenyér

Kaptunk egy új kenyérsütőgépet karácsonyra, mert a régi már betegeskedik.

Ha nincs itthon öregtésztám, kovászom, előtésztám stb..., akkor gyakran készítem ezt a graham liszttel dúsított kenyeret.
Most teljes mértékben a gépben készült, alap programon. Érdekes, hogy a gép leírásában ugyan szerepel, hogy "mire való" a teljes kiörlésű lisztes program is, de azt is odaírták, hogy a tapasztalatok szerint a teljes kiőrlésú lisztből készült kenyeret is sikeresebben lehet készíteni az alapprogrammal. :-) Ha ők mondják...
Sajnos hiába állítottam be korábban a közepes-, most pedig a sötét kenyérhéj színt, ugyanolyan sápadt kenyerem lett mindkétszer. Pedig most konyharuhát is terítettem a tetejére, hogy a meleg ne illanhasson el. Nem tudom, hogy lehetne orvosolni a hibát.

3 dl langyos víz
340 g finomliszt vagy kenyérliszt
80 g graham liszt
80 g zabpehely (vagy más pehelymix)
1 ek szezámmag
1 ek lenmag
1 ek napraforgómag
1 ek zabkorpa (vagy búzakorpa)
1 ek cukor
1 ek sikér (csak ha finomlisztből készül!)
késhegynyi aszkorbinsav
2 dkg friss élesztő

Ha éjszakára (reggelire) készítem be, akkor persze mehet minden egyszerre a gépbe, viszont ha tudom figyelni dagasztás közben, akkor jobb, ha a magokat a jelző sípnál tesszük bele, mert különösen a napraforgómag, láthatatlanná töredezik.
Sütés előtt kinyitva a gépet, óvatosan megkenegethetjük tojásfehérjével a tetejét és újabb adag tarka maggal megszórva várhatjuk a készrepirulását.

1 megjegyzés:

honfiviki írta...

Ezt a kenyeret még én is ehetném, mivel nem rozslisztből készült. Állítólag allergiás vagyok rá, bár én még nem érzékeltem.

Egész nap az ischlered volt a fejemben. Holnap remélem lesz időm megsütni :)