Egy újabb filmismertetővel jöttem, mert nehezen állom meg,
hogy ne hívjam fel a figyelmet egy-egy új jelmezcsemegéző lehetőségre.
Állítólag az elmúlt húsz év legsikeresebb angol kosztümös
filmje. Akkora nézettségi adatokkal, hogy az eredetileg 3 évadra tervezett
szériát meghosszabbítják, jelenleg is zajlik a 4. évad forgatása.
Az első epizódokban megismerjük egy angol kisvárosi kastély
főúri családját és sokfős személyzetének mindennapjait, 1912-től. A film
aktuálpolitikai hírekkel kíséri a cselekményt, annak családra gyakorolt hatását
mutatja be (pl. a Titanic elsüllyedése az örökösödésre). A második évtől az I. világháború
kirobbanása, a család a harcokban való szerepvállalása, a sebesült katonák
ápolása, a fogyó élelmiszer készletek miatti nehézségek a téma.
Viszont, mivel jómódban élnek a főszereplők, gyönyörű ruháik
vannak! Nem egyszer lehetünk tanúi a főszereplő lánytestvérek öltöztetésének; illetve
a közben zajló fontos beszélgetéseknek, de többször észrevettem, hogy lemaradok
a „sztoriról”, mert annyira lekötött, hogy hogyan kötik meg a fűzőt (mely
ezekben az években rúgta az utolsókat), és finoman eligazítják rajta a kivágott ruha
redőit, hogy az ne villanhasson ki.
Ebben a divatkorszakban a szoknyák egyre szűkebbek és
rövidebbek, már kivillanhat a boka, már csak az idős hölgyek ragaszkodnak a abroncsos
szoknyákhoz. Érvényesül a keleties hatás, az áttetsző kelmék, élénk színek,
díszítésként csillogó gyöngyök. Urambocsá’, az újonnan varratott ruha még
nadrágos is lehet! A nők autót
vezethetnek, kerékpározhatnak, vízhullámosra vágatják a hajukat.
Kedvelt szórakozásom a film nézése közben, hogy próbálom kiismerni
a személyzeti ranglétra egyes állomásait, annak feladatkörét. Mi a különbség a
lakáj és a komorna között, és melyik a feljebbvaló?
A sofőr teljesen kilóg a sorból, a kertészt pedig még csak
nem is látjuk, pedig az első évadban részesei lehetünk a „legszebb rózsa”
elnevezésű versenynek. Az is érdekelne,
hogy ki nyírja a több hektárnyi zöld rétet a kastély körül, mert sem
kaszálókat, sem birkákat nem lehet látni. Hogy a szobalány, a szakácsnő és a
konyhalány a hierarchia alsóbb lépcsőin ülnek, az tisztán látszik. Ahogy látom,
minden valamire való házba kell egy megtűrt, enyhén dilis nő, akit ugráltathat,
ugyanakkor semmibe vehet a személyzet többi tagja. Downton Abbey Daisy-je ugyanazt a szerepkört kapta, mint a Csengetett, Mylord? Mabel nevű konyhalánya.
Apropó, ha szereted a Csengetett, Mylord? angol sorozat
stílusát, akkor ezt is fogod, bár ez nem vígjáték. Nevetni, az elején vérmesnek és szigorú angol
úri hölgynek bemutatott „Nagyi”, vagy másik filmes nevén Violet, esetleg özvegy
Lady Grantham beszólásain lehet, akit a Harry Potter sorozatból is ismert
Maggie Smith játszik. Briliáns mimikával mutatja be, hogy „irányítja a nyak a
fejet”, hogy éri el egy nő az akaratát és fejezi ki szavak nélkül is a
véleményét. Hogy idézzek is a sorozatbeli szerepétől, miközben az egyik
epizódban szeszélyességgel vádolják: „Nő vagyok Mary, akkor vagyok szeszélyes,
amikor akarok!”
3 megjegyzés:
Gyönyörűen megvarrt iparművészeti szépségek voltak ezek a cuccok, de az az igazság, kevés alakon állhattak jól - még a manöken alkatú nőkből is "oszlopszerű" alakot csináltak. Van is emiatt valami "kariatida-szerűség" bennük, tudod, azok a görög oszlopok, amiket női alakúra faragtak. Ezért nem ez a kedvenc öltözködési korszakom, de persze érdemes ismerni ennek is a részleteit.
- Flora
Flora,
sztem egy karcsú "oszlop" is nagyon elegáns tud lenni. :-) Csodálva nézünk rá fel.
A film viszont a ruhák figyelése nélkül is szórakoztató, érdemes megnézni.
Én már régebben végignéztem , amíg a szépfiú meghal, mert csak addig volt még fent a neten , feliratosan, nem bírtam abbahagyni, imádtam. Na igen én is élvezkedtem a sok szép ruha ,ékszer , bútor kavalkádban. Meg is nézem talán már meglesznek az újak.
Merem ajánlani :
Totál szívás
Tónok harca
Született szinglik...ha ezeket még nem fedezted volna fel, bár más szempontból, de ezeket sem bírom "nemnéznitovább "
:)
Megjegyzés küldése