2012. december 19., szerda

Burda bonbon, avagy boldog Karácsonyt!


Láttátok az októberi Burdában azokat a guszta, szülinapi (25 éves a hazai Burda) bonbon golyókat?
Remek ajándék lehet belőle, és még el is készül Karácsonyig!

Azt hittem, hogy a most oly divatos temperált csoki bonbon gyártáshoz csinál kedvet a cikk, de beleolvasva rájöttem, hogy nem, ez bizony sütnivaló lesz. 
Egy szomorkásan sötét, esős, decemberi napon láttam neki a sütik elkészítésének, lélekben rászánva az egész napot, mert a leírás szerint pepecselésre kell számítani.

Két fajta sütiről van szó, az egyik csokis-mentás, csokimázzal, a másik répatortás-karácsonyi fűszeres, fehércsoki bevonattal. Hm, jól hangzik, ugye?

Mivel én mindkettőt el szerettem volna készíteni, és felkészültem a macerára, így azzal kezdtem, hogy minden hozzávalót a konyhapultra készítettem és középre kiraktam a tálas mixeremet, hogy minél inkább szabaddá tegyem a kezem, tésztakeverés közben.

Az első süti tésztáját beraktam a sütőbe, és amíg elkészült, volt időm elmosni a keverőtálakat, kanalakat, lapátokat és összekevertem a második süti tésztáját és az elsővel melegváltásban tehettem is be a sütőbe.

Ahogy a jó meleg lakásban terjengett a kakaós, mentolos és karácsonyi fűszeres illat, már nem is volt zavaró, hogy milyen pocsék idő van odakint.

Amíg a második süti tésztája a sütőben sült, azalatt bőven rendet lehet tenni egy kicsit a konyhapulton, bekeverni az első bonbon összeragasztó töltelékét, és mivel a hideg erkélyen pillanatok alatt kihűlt a tészta, még a krém összekeverése, vizes tenyeres-golyóbisozása is belefér, higgyétek el!

Mialatt a második tészta kihűl, addig bekeverem annak a krémes masszáját és kitakarítottam a konyhát.  Az összetépkedett tésztát összegyúrtam a krémmel és mentek a hűvösre, hogy a benne lévő margarin újra megdermedjen, nehogy lágyan beleforduljon a csokibevonatba mártogatáskor (na, ezt én még gyakorolhatom).

Utólagos véleményem az, hogy - főleg a répatortás golyó - nagyon édes, kevesebb cukor is elegendő lenne, bár ízlések és pofonok különbözőek.

És, ha valaki még nem vette volna meg a lapot, akkor íme, a pontos receptek:

Mentás csokigolyók
(Kb 45 db)

Hozzávalók:

tészta:
 45 g kakaópor
110 g liszt
1 teáskanál sütőpor
csipet só
0,5 teáskanál szódabikarbóna

75 g puha margarin
150 g kristálycukor
1 tojás
1 teáskanál borsmenta aroma
160 ml tej

krém:
6 evőkanál margarin
340 g porcukor
5 evőkanál tej
1 teáskanál vanília aroma
6 evőkanál kakaópor

étcsokis bevonó máz

A sütő bekapcsolásával kezdjük, állítsuk 180 fokra és kenjünk ki zsiradékkal, szórjunk meg liszttel egy közepes méretű tepsit.
A tészta hozzávalóinál, az első kupacban felsorolt száraz hozzávalókat szitáljuk egy tálba. Egy másik tálban a margarint keverjük ki a cukorral (második fejezet a tészta hozzávalóiból), üssük bele a tojást, az aromát és tejet. Ehhez keverjük hozzá a száraz hozzávalókat a másik tálból. A sűrű masszát öntsük a kivajazott tepsibe és tehetjük a sütőbe kb. 20-30 percre. Attól függően, milyen vastag a tészta a tepsiben. Az én tepsim kb. 25X35 centis volt, abban kb. 1 cm vastagon terült szét, annak elég volt 20 perc is. Ahogy elkészül, mehet a hűvösre!
A krém hozzávalóit a fent felsorolt sorrendben keverjük össze habverővel. 

A kihűlt tésztát összetépkedjük, egy szilikonlapát (fakanál) segítségével összedolgozzuk és vizes kézzel golyóbisokat formálunk egy tálcára. Nagyon lágy a puha margarin miatt, ezért érdemes utána hűteni, hogy megszilárduljon újra. Felolvasztott bevonómasszába mártogatjuk (én egy hústűre szúrtam fel őket, azzal könnyebb) és hagyjuk megdermedni.

Fűszeres-krémes répatorta bonbon
(kb 45 db)

Hozzávalók:

tészta:
200 g barnacukor
240 ml étolaj
3 tojás
3 szál közepes répa, apró lyukú reszelőn lereszelve
200 g mazsola
1 narancs reszelt héja

110 g liszt
0,5 csomag sütőpor
csipet só
1 teáskanál szódabikarbóna
1 teáskanál őrölt fahéj
0,5 teáskanál őrölt szerecsendió
0,5 teáskanál őrölt kardamom

krém:
225 g margarin

190 g porcukor
a lereszelt héjú narancs felének kifacsart leve

olvasztott fehér csoki a bevonathoz

Itt is a sütő melegítésével kezdjük, 180 fokra állítjuk és kivajazunk, lisztezünk a tésztához egy közepes tepsit.
A mixer táljába tesszük a tészta hozzávalóinak első részét, a felsorolt sorrendben, minden újabb tétel között alaposan átkeverve azokat.
A tészta hozzávalóinak második részében a száraz hozzávalók vannak, azokat (amíg a tálas mixer dolgozik az olajos keverékkel) össze is tudjuk keverni egy másik edényben, és ha a másik tálban már minden összetevő alaposan elkeveredett, hozzáadagolhatjuk a száraz, fűszeres keveréket.
A masszát öntsük az előkészített tepsibe és süssük 40-45 percig, amíg a tésztába szúrt tűn nem marad ragacsos nyom. Ezt a tésztát is kihűtjük. Gyorsabb, ha egy rácsra kifordítjuk a tepsiből.

Közben bekeverjük a krémet: mixerrel, a felsorolt összetevőket, abban a sorrendben, ahogy leírtam, alaposan elkeverjük.
Ha a tészta kihűlt, a krémmel összedolgozzuk, amíg egyneművé válik. Vizes tenyérrel golyókat formálunk belőle és egy tálcára sorakoztatva lehűtjük.

Felolvasztjuk a bevonómasszát és abban a golyókat megforgatva (és ötletszerűen díszítve) el is készülünk.

 Aki idáig eljutott, volt türelme végigolvasni a leírást, annak ezúton kívánok békés, szeretettel teli Ünnepet! 

1 megjegyzés:

Erika írta...

Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánok!!